Siirry pääsisältöön

KOHTI UUSIA MAAILMOJA


       Jos halutaan estää ihmiskunnan sukupuutto, ainoa varma keino on levittäytyä useammalle taivaan kappaleelle, kuten Elon  Muskin lähitavoite on. Kummallista kyllä, hän on yksityisenä ihmisenä ainoana onnistunut siinä, mihin yksikään valtio ei ole pystynyt. Nimittäin uudelleen käytettävän raketin toteuttamisessa. Se on Marsiin pääsyn ehdoton edellytys. Se pudottaa laukaisun hintaa vajaaseen promilleen eli noin 60 000 dollariin. SpaceX:n Falcon Heavy-raketilla kyetään saamaan Maan kiertoradalle 65 tonnin hyötykuorma, mikä vastaa esim. täyteen lastatun Boeing 737:n painoa. Marsin kiertoradalle kulkee noin 17 tonnia. Raketin kolme ensimmäistä vaihetta, eli ne kaikkein suurimmat ja kalleimmat, palaavat alustoilleen  arvokkaasti pystyasennossa laskeutuen lähes samanaikaisesti tankkausta varten. Polttoaine ei ole kovin kallista. Hämmästyttävää tekniikkaa. Kokemusta ja  kehitystä SpaceX:llä on jo seitsemisen kymmentä onnistunutta ja epäonnistunutta laukaisua. Rahoituksen, joka on matkan varrella ollut aika hilkullakin, on taannut suuri määrä lastia; satelliitteja, luotaimia ja Mars-mönkijöitä. Nyt muutamalla raketilla voidaan lähettää Marsiin lähes rajattomasti materiaalia siirtokuntaa varten. Ihminen ei moista reissua montaa kertaa kestä. Yhdessäkin on todennäköisesti riittämiin. Eli ei siitä mikään turistikohde tule. Ne jotka lähtevät ja ovat riittävän kyvykkäitä, ovat valmiita yhdensuuntaiseen lippuun.

       Tulevat marsilaiset ovatkin meidän näköisiä, eivätkä sellaisia, kuten taannoin kuviteltiin heidän olevan. ”Marsilaisia”, kuten myös ”kuulaisia”, tulee olemaan lähes 100 prosentin varmuudella. Itse asiassa jo Apollo-ohjelman Saturn V-raketti oli riittävän suuri Mars-matkaa varten. Paljon suurempi kuin Kuuhun olisi tarvittu. Tämä johtuu siitä, ettei avaruusraketin kehittäjä, Wernher von Braun ollut niinkään kiinnostunut Kuusta vaan Marsista. Kertakäyttöisenä sillä ei tosin olisi ollut varaa kuljettaa tarpeeksi materiaalia  Marsiin, joten takaisin pääsy olisi ollut jokseenkin mahdotonta ja yksi matka olisi ollut silkka itsemurha.

       Todellinen avaruusaika alkoi, kun Apollo 11 laskeutui Kuuhun  20.7.1969. Projekti  oli sen ajan tekniikalle erittäin haastava. Nykyinen älypuhelinkin on tuhansia kertoja tehokkaampi kuin ”talon kokoinen” tietokone, jolla Apollo-lennot hoidettiin. On siis pienoinen ihme, ettei kuolonuhreja tullut kuin kolme ja nekin harjoituksissa, kun Apollo 1:n (nimi annettu jälkikäteen) miehistö paloi rakettinsa kärjessä kapseliinsa. Surmansa saivat astronautit  Gus Grissom, Ed White ja Roger Chaffee. Palo alkoi sähköviasta ja oli räjähdysmäinen, koska alus oli paineistettu puhtaalla hapella. Mitään ei ollut tehtävissä, koska luukun avaus kesti 90 sekuntia. Ohjelmaan tuli puolentoista vuoden viivästys ja muutoksia tehtiin paljon. Muun muassa sähköjärjestelmä ja ohjaamon materiaalit uusittiin, luukku rakennettiin nopeammin aukeavaksi ja happi vaihdettiin vähemmän tulenaraksi seokseksi. Läheltä piti tilanteita tapahtuikin sitten enemmän alkaen Apollo 13:n koko lennosta. Aluksen toinen happisäiliö räjähti matkalla ja elämään jäi miehistön viesti lennonjohtoon: ”Houston, we’ve got a problem”. Kuuhun ei voitu onnettomuuden vuoksi laskeutua ja monien ongelmien jälkeen ja lennonjohdon loistavan toiminnan ansiosta miehistö saatiin hengissä kotiin. Jo ensimmäisellä kuulennolla oli tiukkoja tilanteita. Astronautit olivat lennon komentaja Neil Armstrong, joka sai  kunnian astua ensimmäisenä kuun kamaralle, kuumoduulin, ”Eaglen” pilotti Edwin ”Buzz” Aldrin ja komentomoduulin, ”Columbian”, joka jäi kiertoradalle, ohjaaja Michael Collins. Kuualus irrotettiin kiertoradalla sadan kilometrin korkeudessa komentoaluksesta ja Armstrong viestitti lennonjohtoon Houstoniin: ”Eagle has wings”. Se alkoi laskeutua hiljalleen samalla kiertäen kuuta. Laskeutumispaikaksi oli valittu Rauhallisuuden meri, laaja laavan peittämä tasankoalue, jonka arveltiin olevan turvallisin paikka. Aluksen ollessa 300 metrin korkeudessa Armstrong huomasi tietokoneen ohjaavan heitä kohti kivikkoista kraatteria ja vaihtoi käsiohjaukselle. Sekunnit kuluivat ja hän joutui etsimään sopivaa paikkaa pitkään ja laskeutumiseen varattu polttoaine uhkasi loppua. Viimein löytyi tasainen alue ja lopulta laskeutuminen tapahtui niin pehmeästi, että miesten oli vaikeaa havaita sitä kunnolla. Neil Armstrongin pulssi oli laskeutumisen aikana 160. Moottori lennätti sellaisen pölypilven, että he eivät hetkeen nähneet mitään. Kun moottori sammutettiin, pöly putosi salamannopeasti, eikä mitään jäänyt leijumaan. Armstrong sanoi kylmähermoisen rauhallisella äänellä: ”Houston, Tranquillity Base here. The Eagle has landed”. Polttoainetta jäi jäljelle vain vajaaksi 20 sekunniksi. Jos se olisi loppunut he olisivat joutuneet laukaisemaan nousuraketit. ”Kotka on laskeutunut” ja tunnin valmistelun jälkeen Armstrong laskeutui aluksen tikkaita ja hyppäsi ensin laskutelineen jalustalle ja siitä takaisin todetakseen, että se kävi  helposti. Sitten hän tunnusteli kuupölyä kengällään, astui askeleen kuun pinnalle ja lausui kuolemattomat sanat: ”Tämä on pieni askel ihmiselle, valtava harppaus ihmiskunnalle”. Aldrin seurasi perästä. He huomasivat, että helpoin tapa liikkua Kuussa on hyppiä tasajalkaa. Astronautit keräsivät 21 kiloa kuukiviä ja pölyä, ottivat paljon kuvia, pystyttivät Yhdysvaltain lipun ja asensivat tutkimuslaitteita, muun muassa seismografin ja laserheijastimen, jolla mitataan tarkasti Kuun etäisyys ja sen loittonemisnopeus Maasta. Kuukävely kesti yli kaksi tuntia. Takaisin alukseen ja lepoa ennen paluumatkaa, joka alkoi vuorokausi laskeutumisen jälkeen. Jälleen ongelmia. Nousumoottorin muovinen laukaisuvipu oli katkennut laskun tuoksinassa ja Aldrin käytti kynäänsä moottorin käynnistämiseen. Aldrin elää vielä ja tuo kynä on hänen kallein aarteensa. Telakointi ja paluumatka sujuivat ongelmitta. Maan ilmakehään tulo vaatii melkoista tarkkuutta. On lennettävä noin 5° kulmassa, koska liian loivassa kulmassa alus kimpoaa avaruuteen ja liian jyrkässä kulmassa  se taas palaa poroksi. Kumpikin tapaus tietää varmaa kuolemaa. Sama koskee tietysti myös Kuun kiertoradalle tuloa. Tällöin alus tosin joko murskautuu Kuun pintaan tai lentää sen ohi, koska Kuulla ei ole kaasukehää. Laskeutuminen tapahtui Tyyneen mereen 24.7.1969 kahdeksan päivän lennon jälkeen ja USS Hornet poimi heidät sieltä kannelleen. Aldrin kertoi vasta hiljattain hupaisan jutun paluumatkasta Havaijille. He joutuivat nimittäin tulliin ja kertoivat tulleensa Kuusta ja tuoneensa tuliaisiksi 21 kiloa kiviä. Kaavake myös täytettiin. Kuussa käytiin vielä onnistuneesti viisi kertaa ja yleisön kiinnostus niitä kohtaan lopahti, koska ne vaikuttivat rutiininomaisilta, vaikka  olivatkin kaikkea muuta. Siellä ajettiin myös kuuautolla, jotta päästiin pidemmälle kuin jalan. Kolme viimeistä lentoa, Apollot 18-20 peruttiin.

       On se ihmeellistä, että samaan aikaan elää ihmisiä, joista toiset lähettävät ihmisiä Kuuhun ja toiset elävät Amazonin viidakoissa kivikautta. Ja kuitenkin, jos sieltä otettaisiin vastasyntynyt ja kasvatettaisiin länsimaisittain ja koulutettaisiin hyvin, hän saattaisi olla vaikkapa professori.

       Mars-matkojen piti olla seuraava askel kuulentojen jälkeen, mutta avaruussukkuloiden kehittäminen syrjäytti ne. Sukkulat voivat toimia vain Maan kiertoradalla ja Mars-lennot lykkääntyivät vuosikymmenillä. Falcon Heavy on ainoa tarkoitukseen sopiva alus, ennen kuin Nasan Space Launch System on valmis. Ja sen laukaisun hinta on kertakäyttöisenä noin miljardi dollaria. Falconin ensilento oli menestys, ja vaikka keskimmäinen ykkösvaiheista tuhoutuikin paluumatkalla, kaksi muuta laskeutui upeasti ehjänä maan kamaralle. Lasti ei ollut erityisen arvokas, koska laukaisuun liittyi suuria riskejä. Musk lastasikin siihen oman Tesla-sähköautonsa kyydissään nukke, jonka päällä oli avaruuspuku, jota tullaan käyttämään myös Mars-lennoilla. Se lähetettiin Auringon kiertoradalle ja tulee vaeltamaan siellä miljoonia vuosia. Kenties joskus joku sivilisaatio löytää sen ja kummastelee, mitä ihmettä ne ovat täällä puuhanneet.

        Marsiin asettumisen jälkeen seuraava projekti on Marsin maankaltaistaminen. Vettä siellä jo on, joten seuraavaksi täytyy luoda kasvien avulla ilmakehä. Se onnistuu kyllä pidemmällä aikavälillä, mutta vaatinee satoja vuosia. Magneettikentän puuttuminen on iso ongelma, joka mahdollisesti voidaan ratkaista tulevaisuudessa jollain keinolla. Ehkä marsista tulee jonain päivänä vihreä ja sininen planeetta. Ehkä tulevaisuuden tutkimusmatkat tulevatkin suuntautumaan Marsista Maahan eikä päinvastoin, kun ihmiset ovat täältä jo hävinneet. Tutkittavaa riittää yllin kyllin.

       Yksi asia on varma. ”Marsilaiset” eivät tule tekemään samoja virheitä planeettansa suhteen, kuin me "maalaiset".

        On hämmästyttävää miten ohut elämänlankamme avaruudessa on. Kuvitellaanpa, että maapallo on omena. Mannerlaatat, joiden pinnalla elämme ovat noin neljänkymmenen kilometrin paksuisia. Omenan kuori on tässä mittakaavassa mannerlaattojen paksuinen. Ne kelluvat ja törmäilevät toisiinsa hehkuvan kuuman noin tuhat asteisen sulan kiven päällä. Törmätessään ne aiheuttavat maanjäristyksiä ja tulivuorenpurkauksia. Syvemmällä on vieläkin kuumempaa, rautaytimessä jopa 7000°C. Omenan pinnalla on millimetrin osien paksuinen ilmakehä, joka erottaa meidät avaruuden tyhjiön -270 asteen hyytävästä kylmyydestä. Tässä ohuen ohuessa kerroksessa elelemme tyytyväisinä heti allamme tulikuuma pätsi ja heti yllämme käsittämättömän kylmä avaruus. Raamatullisesti helvetti on melko luotaan työntävä paikka muttei taivaskaan kovin houkutteleva paikka ole.

          Maan pyörimisakseli ei ole kohtisuoraan vasten ratatasoa eli sitä tasoa, jota Maa kiertää Auringon ympäri, vaan todellakin hieman kallellaan ja kallistuman suuruus vaihtelee. Siihen vaikuttaa Aurinkokunnan muiden kappaleiden massojen vetovoima. Laskelmien mukaan pyörimisakselin ja pystysuoraan ratatasoa vasten olevan akselin välinen kulma voi vaihdella 21,8–24,4 asteen välillä. Muutos pienimmästä kallistuskulmasta suurimpaan kestää noin 21500 vuotta. Nykyinen kallistuma on noin 23,5 astetta. Tällä hetkellä se on pienenemässä. Kun Maan kallistuma muuttuu, muuttuu myös Auringosta sen pintaan osuvan säteilyn määrä eri alueilla. Se vaikuttaa sekä koko Maan ilmastoon että aiheuttaa alueellisia ilmastomuutoksia. Pieni kallistuma tarkoittaa vähäisempiä vuodenaikaisvaihteluita, kun taas suuri kallistuskulma korostaa vuodenaikojen eroja ja tekee säästä vaihtelevampaa.
    
         Sitten vauhtimme avaruudessa. Pyörimme maapallon mukana milloin missäkin asennossa lähes puolen kilometrin sekuntinopeutta. Navoille päin mennessä vauhti toki hiipuu. Mutta ei se paljon tahtia haittaa, sillä kierrämme aurinkoa 30 kilometrin sekuntinopeutta. Ja vauhti vaan kiihtyy, kun koko aurinkokuntamme kiitää kotigalaksimme Linnunradan keskuksen supermassiivisen mustan aukon ympäri 240 kilometriä sekunnissa. Se lähentelee miljoonan kilometrin tuntinopeutta. Linnunrata on niin valtava, että näinkin huimalla nopeudella yksi ainut kierros tulee täyteen nyt, kun se alkoi varhaisten dinosaurusten aikaan 250 miljoonaa  vuotta sitten. Eikä tämäkään vauhti vielä riitä, koska kotigalaksimme, niin kuin sadat miljardit muutkin galaksit ovat vieläkin huimemmassa liikkeessä. Näitä nopeuksia onkin sitten jo hieman vaikeampi laskea, sillä mikään ei ole avaruudessa niin sanotusti paikallaan, joten vauhtia tulee aina verrata johonkin muuhun.

        Sitten hieman mittasuhteista. Linnunratamme on "ohut" (kaikki on suhteellista, sanoi Einstein) kiekko, jonka halkaisija on noin 200 000 valovuotta. Eli kun valo lähti toiselta laidalta liikkeelle ihmisapinoiden aikaan se on nyt perillä toisella laidalla. Semmoinen pikku kiekko. Sen paksuus on noin 700 valovuotta. Siinä on noin 30 000 valovuoden paksuinen keskuspullistuma, jonka keskellä tämä supermassiivinen musta aukko sijaitsee. Galaksissamme on lisäksi tuhansia pienempiä mustia aukkoja. Keskuspullistuman tähdet ovat tiheämmässä kuin kierteishaaroissa. Linnunrata on nimittäin sauvaspiraaligalaksi, jossa on kaksi päähaaraa ja kolme heikompaa 
haaraa, joista yhdessä, Orionin haarassa sijaitsemme 26 000 valovuoden päässä keskustasta. Se ei voisikaan olla päähaaroissa, koska tähdet ovat niissä liian tiheässä ylläpitääkseen elämää. Tähtiä on galaksissamme 100-400 miljardia. Pienennetään hieman mittakaavaa, niin saamme paremman kokonaiskuvan. Kuvitellaan, että Linnunradan halkaisija on kaksi metriä. Keskuspullistuma on silloin läpimitaltaan 30 senttiä ja sijaintimme on 26 senttiä keskustasta. Kun kiekon paksuus on 7 milliä ja sijaintimme on pari milliä keskitasosta niin kaikki paljain silmin näkemämme noin 5000 tähteä ovat muutaman millin etäisyydellä.    

          En halua loukata uskovaisia, mutta tieteen kannalta koko elämä maapallolla on maailmankaikkeuden mittakaavassa lyhyt henkäys, joka sitten haihtuu avaruuden tyhjyyteen, kun auringosta loppuu polttoaine.
                                 

Eero Kuusela

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

COVID-19, HISTORIAN SUURIN RIKOS IHMISKUNTAA VASTAAN

COVID-19, HISTORIAN SUURIN RIKOS IHMISKUNTAA VASTAAN             Koronakriisi alkoi, kun vuoden vaihteessa  2019-20 Kiinan Wuhanissa kerrottiin karanneen vaarallinen virus.           Koronavirukset ovat ihmisillä ja eläimillä tauteja aiheuttavien virusten heimo , joita tunnetaan kymmeniä erilaisia ja joista seitsemän voi tarttua ihmisiin. Näistä neljä aiheuttaa lieviä flunssan oireita ja kaksi on aiheuttanut epidemian, SARS-CoV (2003), joka   levisi 29 maahan, sairastuneita oli noin 8000 ja kuolleita 80 ja  MERS (2012),  joka levisi 27 maahan, sairastuneita oli noin 2500 ja kuolleita 861. Kun he julkaisivat kuvan tästä  uudesta SARS-CoV2 -viruksesta, tutkija Kalevi Korento  totesi sen olevan sama kuva kuin 2003-epidemiassa . Valtaosa väitetyistä  Covid-2-tapauksista  ovat olleet influenssa A:ta tai B:tä  ( liite 1 ), oireet, yllätys yllätys, samat. Influenssahan katosi mystisesti tilastoista kokonaan.           SARS : ia    ja MERS: iä  vastaan on yritetty kehittää rokotetta lähe

VÄLTTÄKÄÄ SIIPIKARJAA JA MUNIA

VÄLTTÄKÄÄ SIIPIKARJAA JA MUNIA Suosittelen vastedes jättämään broilerit ja kananmunat ostamatta. Tämä uutinen tulee suoraan siipikarjabisneksen ytimessä olevalta henkilöltä, joka ei ole "rokotettu" ja on täysin tietoinen asiasta. Tällä viikolla on alkanut broilerien eli kananlihan pakko"rokotukset" mRNA- piikillä. Noin 1 - 1,5 viikon päästä nämä broilerit ovat kaupoissa mRNA - lihana eli mRNA- "rokotus" tulee broilerinlihan mukana. mRNA tulee sikiön kautta ja säilyy paremmin sikiötaajuuksissa, joten muniakin kannattaa välttää. (tieto annettu lauantaina 13. elokuuta 2023) 

ÄLKÄÄ OTTAKO 5G-LIITTYMÄÄ

ÄLKÄÄ OTTAKO 5G-LIITTYMÄÄ           5G ei paranna yhteyksien tai puhelimien ominaisuuksia pätkän vertaa. Syy, miksi operaattorit suorastaan puoliväkisin tyrkyttävät 5G-liittymää, selviää seuraavasta:           Koronaruiskeet sisältävät erittäin myrkyllistä  grafeenioksidia ,  joka on niin terävää, että partikkeleiden reuna on vain  yhden atomin paksuinen  ja se repii hiussuonten seinämiä saaden aikaan  verenvuotoja  ja  suonitukoksia . Se saa  5G:n  avulla jopa  positiivisen varauksen j a on täten  yhdistettävissä  virtuaalimaailmaan.  Se on myös  syöpää aiheuttavaa .            5G-solutornisignaalit luovat mikrovirtoja kehossa. Tiedämme jo, että 5G-signaalit voivat aiheuttaa sähkövirtoja ihmiskehossa jopa huomattavan etäisyyden päästä. Tärkeä artikkeli, jonka on kirjoittanut Dr. Joseph Mercola ja julkaistu Children’s Health Defense -lehdessä paljastaa, että matkapuhelimien 5G-säteily johtaa mitattavissa oleviin biologisiin ja kemiallisiin muutoksiin ihmiskehossa. Hänen artikkelistaan: