SUKKAHOUSUTARINA
50-luvulla kun nylonsukka keksittiin, niistä tehtiin aluksi "vahingossa" aivan liian kestäviä. Uusia saatiin myydyksi harvoin. Sitten niitä heikennettiin tarkoituksella niin, että saatiin myydyksi yhdet päivässä huokeaan hintaan. Syntyi amerikkalaisbisneksen slogan "paras keksintö maksaa taalan ja on kertakäyttöinen". Samaa sovellettiin autoihin. Vielä 40-luvulla autot olivat niin kestäviä, että niihin tuli vikoja liian harvoin. Varaosakauppa oli vähäistä ja uusia myytiin harvakseen. 70-luvulla elektroniikka kesti ja kesti ja jos tuli vikoja, ne korjattiin. Tehtaat huomasivat, että se oli huonoa kaupankäyntiä. Sama pätee nykyisin aivan kaikkeen. Ostohinta on huokea, mutta tuote myy ja myy. Elektroniikkakin pystyttäisiin tekemään "ikuiseksi", mutta se on huonoa businesta. Jos tuotteista ei pystyttäisi tekemään kestäviä, Kuussa ei olisi koskaan käyty. Pelko vioista olisi ollut aivan liian suuri. Että se tästä nykyajan "kestävästä kehityksestä".
Kommentit
Lähetä kommentti